woensdag 6 januari 2010

De Winkel van Sinkel


Het cultureel culinair warenhuis De Winkel van Sinkel aan de Oudegracht in Utrecht was een aangename ontdekking. De inrichting van de gelagzaal ademt een haast Beierse sfeer. De zaak is gevestigd in het pand waarin de 'echte' Winkel van Sinkel in de 19de eeuw furore maakte als 's lands eerste warenhuis. Het reclameversje waarmee men naamsbekendheid verwierf behoort (allez, voor mijn generatie dan toch - ik weet niet of De Jeugd Van Tegenwoordig het nog kent) tot het cultureel erfgoed. Eerlijk gezegd dacht ik altijd dat de twee laatste regels door mijn vader zaliger nagedachtenis als grapje waren toegevoegd maar neen: ik zocht het rijmpje op en het luidt wel degelijk:

In de Winkel van Sinkel
Is alles te koop.
Daar kan men krijgen:
Mandjes met vijgen,
Doosjes pommade,
Flesjes orgeade.
Hoeden en petten
En damescorsetten,
Drop om te snoepen
En pillen om te poepen.