donderdag 11 februari 2010

Een gazet uit 1954


De kasten weer eens wat aan het kuisen. Kom een, half verbrost maar nog goed doorbladerbaar, exemplaar tegen van Gazet van Antwerpen van woensdag 17 november 1954. Mijn geboortedag. Kreeg ik destijds cadeau van George Blommaert als dank voor een artikel dat ik (waar was het ook weer voor, De Journalist?) wijdde aan zijn Dagbladmuseum in de Kapelstraat in Hoboken. Weinig nieuws dat achteraf geschiedenis is gebleken. Uitgebreid de rubriek Waarheen bestudeerd, met het Antwerpse filmaanbod op de eerste dag die ik op dit ondermaanse doorbracht. De toenemende invloed van Hollywood is duidelijk zichtbaar. Hetgeen niet betekende dat de inboorlingen het Engels al beheersten want in Capitole draaide Jhonny [sic] Guitar. De andere cinema's in de rubriek zijn Odeon, Rex, Pathé, Palace-Eden, Eden, Metro, Empire en Vendôme. Die kan ik me allemaal nog herinneren.