vrijdag 19 februari 2010

De Veronica


Wat beleefde ik toch mooie muzikale uren met mijn oor nabij de transistor waaruit in de zestiger jaren de uitzendingen van Radio Veronica kwamen. Iedere week was er wel iets fantástisch te horen want in die tijd werden er nog dingen uitgevonden. De omgekeerde fade out, het phasing, de meervoudige echo's. Popmuziek was volop in ontwikkeling. Waar zou de huidige generatie popmusici zijn zonder (ik noem maar wat, klik YouTube maar eens door) I Am The Walrus (The Beatles), A Hole In My Shoe (Traffic), Afterglow Of Your Love (Small Faces), I See The Rain (Marmalade), Hi Ho Silver Lining (Jeff Beck) of Purple Haze (Jimi Hendrix), nummers waarin dingen voor het éérst gebeurden? Daar moest ik aan denken toen ik hier in het Kempisch Dok de Veronica zag liggen. Welbeschouwd maar een gammel bootje voor een vaartuig met zo'n glorieuze geschiedenis....
http://www.youtube.com/watch?v=UCn61DuBrgo