woensdag 14 oktober 2009

Nat of elektrisch (3)

Kees Wagtmans koestert de herinnering aan een mooie vriendin, die er eens getuige van was hoe hij zich nat aan het scheren was: "Ze stond me zo vol verbazing aan te kijken. Alsof ze getuige was van een van die mannengeheimen die eigenlijk niet voor vrouwenogen bestemd zijn. Door haar verbazing werd ik me wel meer bewust van het hele ritueel dat dit klaarblijkelijk is." Kees scheert zich evenwel het vaakst elektrisch, omdat hij niet altijd de tijd vindt die je voor nat scheren dient te nemen. "Het ritueel vereist immers concentratie en mag niet afgeraffeld worden. Er dient ook goed materiaal gebruikt te worden: scherpe mesjes, een fraaie scheerkwast. Helaas bezuinig ik te vaak, en neem ik goedkope mesjes die dan hooguit een keer gebruikt kunnen worden zonder huidirritatie en mentale agitatie (zie foto)."