dinsdag 18 augustus 2009

De verwording

Nu de beurzen kraken, lijkt Wall Street het financiële epicentrum áf. De Verenigde Staten van Noord-Amerika zijn een reus op lemen voeten geworden, en kunnen eigenlijk alleen nog terug vallen op militaire kracht, op spierballen. Ik vraag me af hoe lang ze die zullen kunnen blijven betalen. Niet lang genoeg om alle fellaga’s te elimineren volgens mij. De Amerikanen hebben, las ik daarnet, een staatsschuld van niet minder dan 4500 miljárd dollar en het ziet er niet naar uit dat die rap zal slinken. In feite is Amerika eigendom van China en India. Het is eigenlijk ronduit verbijsterend om te zien in welk een korte tijdsspanne Bush en Greenspan hun land naar de filistijnen hebben geholpen. Onvoorstelbaar. Als je bedenkt dat de val van het Romeinse Rijk de facto eeuwen in beslag nam is het vanuit historisch oogpunt eigenlijk een sensatie om de macht van een land voor je ogen te zién desintegreren. Hopelijk gebeurt dat ook rap met de culturele invloed waarmee Amerika - dankzij de distributiemacht van de grote studio's occupent van de Oude Wereld - de boel vervuilt. Daarvoor stak ik zojuist een kaarsje op, toen ik zag hoe Disney in zijn pretparken oude Europese sprookjesfiguren mismaakt tot plastieken zuurstokkleurige mormels en die ook nog eens in glas-in-lood durft te plaatsen. Wat een gotspe.