maandag 15 juni 2009

Cinema Paradiso

Half Bergen op Zoom heeft vroeger in de Roxy, een van de twee plaatselijke bioscopen (de andere had óók een x in de naam: Luxor) films gezien die mijn vader op het scherm projecteerde. Mocht als jongetje vaak met hem mee, en vooraf ook mee de projectiecabine in. Een film als Nuovo Cinema Paradiso met Philippe Noiret als filmoperateur van dienst stemt me dan ook immer zeer weemoedig. In zaal 2 van die innemende cinema Cartoon's (49 zetels verspreid over 7 rijen van 7) gemijmerd over de gelukzalige uren die ik in de Roxy bij pa in de cabine door heb mogen brengen. Dacht daaraan toen ik in me op de bovenste rij pal onder het projectievenster nestelde. Keek recht in de projector, en onmiddellijk kreeg ik de handelingen voor ogen die pa daaraan en aan de rest van het apparaat soepeltjes en vakkundig verrichtte. We zagen overigens Pranzo di Ferragusto, een charmante film van Gianni di Gregorioa met louter amateur-acteurs.

http://www.cinebel.be/nl/film/media/1004119-Pranzo-di-ferragosto/trailer-high.htm