zaterdag 23 mei 2009

Lievelingsdialecten

Het Beiers, zo lees ik, is bij onze oosterburen het lievelingsdialect. De tongval van Franz Der Kaiser Beckenbauer en zijn gouwgenoten is inderdaad aantrekkelijk. Wat vind ik in onze taal het mooiste dialect? Uiteraard heb ik een boontje voor het Brabants, maar - ik noem maar twee varianten - Steenbergs en Tilburgs zijn óók Brabantse dialecten en die vind ik uitgesproken lilluk. De taal van mijn moederstad dan maar, het Bergs. Dat is mooi rondborstig. Ik herken hier in Antwerpenaren passerend volk uit Bergen op Zoom ook altijd onmiddellijk aan hun patois. Hoewel ik grote delen ervan dikwijls niet begrijp heb ik ook de schoonheid van het West-Vlaams leren waarderen. Filip Kowlier demonstreert al platen lang hoe lekker het kan klinken. En tenslotte heb ik een zwak voor het Nedersaksisch, een streektaal die ik uit duizenden herken. Het is aardig om in de Achterhoek te merken hoe mensen aan beide zijden van de landsgrens elkaar in het Nedersaksisch alles diets kunnen maken.