zondag 29 maart 2009

Veel dichtgemetseld in Doornik

Bezoekje gebracht aan Henegouwen. Ik was een jaar of twintig geleden op weg naar Oudenaarde (waar ik moest voorlezen in het stadhuis) al eens in Doornik/Tournai, maar kon me daarvan alleen het uitzicht op kathedraal herinneren vanuit het restaurant waar we een hapje aten. De stad nu eens op mijn gemakje gaan bekijken. Ze bleek veel aardiger dan ik dacht. De Cathédrale Notre-Dame is een bijzonder fraaie, en volgens mij de enige in dit land met vijf torens. Ook het Musée d'Histoire Naturelle, het Belfort, de Grand-Place en l'Eglise Saint-Quentin daaraan mogen er wezen. Met het oog op uitbreiding van mijn verschillende verzamelingen ben ik, ook in Doornik, altijd alert. Voor mijn blog Gebaande paden vond ik er echter slechts één. In de Colruyt aan de Avenue Leray vond ik voor Geef ons heden dan wel weer drie boodschappenlijstjes maar de rijkste buit leverde de stad me op aan verdwenen ramen en deuren. Ik maakte er voor mijn blog Vanished Doors niet minder dan élf foto's:
www.vanisheddoors.blogspot.com