zondag 29 maart 2009

Herkenning en bevreemding

Herken het Bergen op Zoom uit mijn jonge jaren in de beschrijving die mijn vriend Albert Hagenaars van onze geboortestad geeft in het interview dat Daam Noppe hem afnam voor Het Ruisend Gewas (zie de hyperlink Interviews op zijn website). Vooral het katholicisme waarvan de stad nog wezenlijk doordrenkt was....Aan de andere kant levert het vraaggesprek me bevreemding op, en dan bedoel ik de foto's die het stuk illustreren. De binnenstad van het 'nieuwe' Bergen op Zoom is me, omdat ik nu al meer dan een decennium in Vlaanderen woon, bijna net zo onbekend als die van een plaats waar ik nimmer eerder was. Want gebouwd in mijn afwezigheid. Het decor waartegen Albert op bijgaande foto van Yannick Vandenjanckenbergh poseert is de Parade. Als verslaggever volgde ik jaren het capricieuze politieke voorbereidingstraject dat naar dit heringerichte stuk centrum leidde, maar hoewel redelijk geslaagd komt het haast onwerkelijk op me over. Moeilijk uit te leggen. Waarschijnlijk omdat ik me herinner dat achter de dichter vroeger de melkfabriek was, en omdat hij wijst naar de Sint-Josephstraat. Waar wij in een vuilbak voor het winkeltje van Sjaak de Bloemenman twee witte kittens tussen het afval vonden....Waar het op de kop met de Rozemarijnstraat zo lekker naar schaafsel rook bij de houthandel met de sterke naam Hout Houdt....Waar Geertje en ik woonden op de hoek met de Wouwsestraat, in een vorige eeuw....
www.alberthagenaars.nl