zondag 22 maart 2009

Eigenzinnig volk

Voor mijn blog Gebaande paden krijg ik hartverwarmend veel begrip, sympathie én - bijzonder welkom uiteraard - bijdragen uit alle windstreken. Hofleverancier is tot nu toe met verve mijn Achterhoekse vriend Hans Mellendijk, collega-dichter ook. Vanmorgen vond ik tussen mijn post niet minder dan twáálf foto's van paden die lopen waar dat niet gepland was. En allemaal uit Varsseveld, een gemeente die voor de Ministeries van Verkeer en Waterstaat en Ruimtelijke Ordening een hél moet zijn. Varssevelds eigenzinnige burgers trekken zich van de bouwtekeningen geen ene snars aan en trekken hun plan waar zíj, en geen ambtenaren aan tekentafels, dat nodig achten. Varsseveld is een revolutionair bolwerk van burgerlijke ongehoorzaamheid. Zouden er eigenlijk dorpen zijn waar iedereen zich wel netjes braaf aan de voorgeschreven trajecten houdt?
www.gebaandepaden.blogspot.com
Zelf spreekt Hans overigens van olifantspaden, zie:
http://smelsslems.web-log.nl/