dinsdag 10 februari 2009

Gewoontegetrouw

Aan sommige dingen blijf je gewoon trouw. Tenminste, ik dan. Een van de meest opvallende cultuurschokjes was, toen ik mij in Vlaanderen vestigde, het klavier van schrijfmachine en computer. De eerste keer dat me opviel dat de toetsenbordindeling hier anders is, was in de bibliotheek. De zoekopdracht die ik intikte bleek toen ik die nalas quasi onleesbaar. Logisch, want het klavier heeft een azerty-indeling. Denk je dus, ik geef maar een simpel voorbeeld, was te tikken dan komt er zqr te staan. Ik werk wel eens aan een azerty-klavier, maar toch altijd met het puntje van de tong uit mijn mond. Alsof ik nog moet leren typen. Onhandig hoor, want wil je een puntkomma dan krijg je een n, en omgekeerd. Ook de symbolen staan op andere plaatsen. Kocht me een nieuwe laptop. Ben die maar in Nederland gaan halen, want zo kan ik op de oude vertrouwde qwerty-manier blijven werken.