dinsdag 27 januari 2009

Radio Nostalgia

In de zomer van 1967 poseerde ik met mijn collega-eersteklassers voor de lens van pater Knirim, behalve verwoed amateurfotograaf onze leraar Engels op het Rooms-Katholiek Gymnasium Juvenaat Heilig Hart aan de Antwerpsestraatweg 125 in Bergen op Zoom. Dat is er nog wel (even verderop in nieuwbouw), maar niet meer in deze vorm. Ik ken er in mijn hoofd nog prima de weg. Moest aan deze foto van klas 1a denken toen ik een luchtfoto van het complex tegenkwam. Rechtsonder de aula met even daarboven het broederhuis, daarboven het gymnastieklokaal en daarboven de muziekschool. De linkermuur daarvan is die op de achtergrond van de klassenfoto. De rode stip geeft aan waar de foto is gemaakt. Haaks op de gymzaal staat het badhuis, en links daarvan zie je het eigenlijke juvenaat met die prachtcour. Linksboven de kapel, onderaan fietsenstalling en noodlokalen. Ik heb me hier bijzonder gelukkig gevoeld. Er waren nog geen meisjes. Er werd nog meer geloofd. En er kwamen nog nieuwe platen van The Beatles uit....