zondag 25 januari 2009

Jeugdsentiment: Mik & Mak

Van Mik & Mak staat me vooral Meneer Humdrum voorbij, die als hij boos was (eigenlijk doorlopend) stokjes doormidden brak. De rol werd gespeeld door Jan Apon. Mik & Mak ging over de zwervers Mik en Mak (Donald Jones en Ger Smit) die een benzinepomp uitbaatten in de buurt van het huisje van Maks Oma Tingeling. Dat huisje stond op het kruispunt van de vier windstreken en in iedere episode kwam er wel iemand met een mooi verhaal aangewaaid. In deze in 1962 en 1963 uitgezonden VARA-reeks figureerden onder meer Rudi Falkenhagen (Kapitein Brulboei), Herbert Joeks (IJscoman), John Leddy (Blote Voet), Albert Mol (Zure Zebra) en Rien van Nunen (Sajapiti-opperhoofd). Mik & Mak was een bedenksel van Wim Meuldijk, die zijn creatie Pipo de Clown even beu was. Hij breide de zaken wel mooi aan elkaar: in de laatste aflevering van Mik & Mak doken Pipo en Mamaloe op, en in het latere Pipo-avontuur Pipo en de Waterlanders was Mik terug te zien. Ik weet nog goed hoe Donald Jones slaapwandelde en Mik met zijn Amerikaanse tongval liet zeggen Ik droom, ik droom, ik droom….