vrijdag 9 januari 2009

Een ezel met een strohoed op

De beroemdste ezel voor mensen van mijn generatie en die daar juist onder is die van Pipo de Clown, Mamaloe en Petra. Hun woonwagen werd getrokken door een ezel met een strohoed, die luisterde naar de naam Nononono. Elke aflevering begon met een beeld van de familie Pipo in de woonwagen met Nononono in het gareel. En daaronder klonk Pipo de Clown en Mamalou reizen recht door zon en regen langs de wijde wereldwegen. Pipo de Clown en Mamaloe maken van hun leven een heerlijk ratjetoe. Wie kan het niet meezingen? Zwaar ontgoocheld is veel gezegd, maar lichtelijk ontdaan was ik toch wel toen ik pas in een oud tijdschrift een interview las met Christel ‘Mamaloe’ Adelaar waarin ze zei dat dat Pipo, zij, Petra, Klukkluk, Felicio en de Dikke Deur niet wekelijks – hetgeen ik jarenlang voor waar aannam – even kroelden met Nononono. Ze hadden de ezel hoop en al één middag gezien! In die paar uur werden alle buitenopnamen gemaakt die gedurende jaren door de afleveringen heen gemonteerd zouden worden. Enig speurwerk op het net leerde me overigens dat Nononono eigenlijk Saskia heette, en dat ze in 2001 gestorven is op 40-jarige leeftijd. Waarvan akte.