maandag 8 december 2008

Ik had beter moeten opletten bij wiskunde

Ineens zat ik weer op het Rooms-Katholiek Gymnasium Juvenaat Heilig Hart. Waar ik graag heen ging. Maar liever niet naar de wiskundelessen van meneer Schoutens. Mijn verstand bleek daarvoor te beperkt. Aardige man, maar voor deze oren sprak hij in onbekende vreemde tongen. Vanwaar die flashback naar de wiskundeles? Welnu: Auke van der Heide en Jan Wessendorp zijn bezig met het realiseren van het kunstwerk De Emmer Van Toen Is De Buis Van Nu. Morgen zou De Buis in kwestie geplaatst worden. Maar dat gaat niet door. Om redenen waarvan ik nu nóg zit te duizelen. Ik waardeer Auke en Jan reeds lang als beeldend kunstenaars, maar vanaf heden ook als Grote Geleerden. De klus gaat morgen namelijk niet door omdat, zo meldt de e-mail die ik zojuist voor ogen kreeg, ‘de buis 9000kg (90000N) weegt, en er gaat ongeveer 3 m3 beton in die 24000N/m3 weegt. Dus totaal 155000N. Het oppervlak is (PI * r^2) = 3,14*850^2 = 2268650mm2. Kortom per mm2 is de belasting 14,6N/mm2. De geteste waarde is 11,5N/mm2. Dus voldoet het nog niet.’ Ik zou daar niet aan gedacht hebben en het ding gewoon geplaatst hebben. Ik was er al trots op dat ze het zich ooit verwaardigden om samen te werken met eenvoudige dichters als Albert Hagenaars en uw dienaar (zie bijgaande foto, gemaakt op Kijk-in-de-Pot, waar het duo dichtregels van Albert en mij monumentaal vormgaf), maar nu nog méér. Ik denk dat ik Auke en Jan Einstein voortaan maar aan ga spreken met Meester. Of toch in elk geval met Meneer.

http://www.janwessendorp.nl/nieuws.htm