woensdag 26 november 2008

Kruisen links- en rechtshandigen hetzelfde?

‘He, Jacques Hamelink is ook links, net als ik,’ dacht ik bij het bekijken van de foto achterop zijn bundel Geest van spraak & tegenspraak. Waarom dacht ik dat? Wel, volgens mij kruisen namelijk niet alle mensen de armen op dezelfde manier. Kijk: Gene Tierney laat haar rechterhand boven haar linkerarm uit komen. In mijn logica is zij dan dus rechts, want ik steek mijn rechterhand namelijk ónder mijn linkerarm tegen mijn hart aan, net als Hamelink. Volslagen irrelevant, dat geef ik toe. Net zo goed als de opmerking dat er ook mensen zijn die netjes in het midden laten of ze links- dan wel rechtshandig zijn, zoals Dolf De Winter die daar rechts op die still uit de legendarische BRT-jeugdreeks Johan en de Alverman als Otorongo zijn armen wel erg wiskundig tegen de bast houdt.