Het belang van Adriaan
De Antwerpse galerie De Zwarte Panter bestaat veertig jaar. In 1968 begon Adriaan Raemdonck ermee, aanvankelijk in de Wisselstraat maar al sinds 1970 in die monumentale Sint-Julianuskapel aan de Hoogstraat hier in Antwerpen. Het belang van Adriaan Raemdonck voor de kunst in de stad kan nauwelijks overschat worden. Hij wist en weet de meest interessante artiesten aan zich te binden. Wat te denken van Fred Bervoets, Jan Cox, Benjamin Demeyere, Sam Dillemans, Frank Maieu, Wilfried Pas, Pjeroo Roobjwee, Albert Szukalski en Jan Vanriet? En dat zijn nog maar enkele van de vele kunstenaars die door de jaren heen exposeerden. Raemdonck heeft zichzelf ontwikkeld tot een instituut. In de jaren zestig, het tijdperk waarin de conceptuele kunst hoogtij vierde, durfde hij het heel eigenwijs aan om juist voor expressieve kunst te kiezen. En dat is hij blijven doen.
De Antwerpse galerie De Zwarte Panter bestaat veertig jaar. In 1968 begon Adriaan Raemdonck ermee, aanvankelijk in de Wisselstraat maar al sinds 1970 in die monumentale Sint-Julianuskapel aan de Hoogstraat hier in Antwerpen. Het belang van Adriaan Raemdonck voor de kunst in de stad kan nauwelijks overschat worden. Hij wist en weet de meest interessante artiesten aan zich te binden. Wat te denken van Fred Bervoets, Jan Cox, Benjamin Demeyere, Sam Dillemans, Frank Maieu, Wilfried Pas, Pjeroo Roobjwee, Albert Szukalski en Jan Vanriet? En dat zijn nog maar enkele van de vele kunstenaars die door de jaren heen exposeerden. Raemdonck heeft zichzelf ontwikkeld tot een instituut. In de jaren zestig, het tijdperk waarin de conceptuele kunst hoogtij vierde, durfde hij het heel eigenwijs aan om juist voor expressieve kunst te kiezen. En dat is hij blijven doen.