zaterdag 13 september 2008

Meer industriële archeologie
Nog even terugkomend op het berichtje over Miss Blanche: in Leiden hebben ze alle oude muurreclames gerestaureerd. Je kunt er zelfs een route langs lopen. Eén ervan is overigens óók een wervende boodschap voor Miss Blanche Virginia Cigarettes. In Bergen op Zoom zijn er nóg twee muurboodschappen die ik graag opgeknapt zou zijn. Die hoog boven op de Mariahoek, een reclame voor Simon de Wit (een kruidenier die vroeger op het gelijkvloers van dat fraaie hoekpand gevestigd was – ik kan me die nog herinneren), en die op het Klein Arsenaal. Die stamt uit de Tweede Wereldoorlog. Ik begrijp dat er nooit echt iemand enthousiast voor is geweest omdat die werd aangebracht door de Duitsers, maar ondertussen heeft de schildering Wehrmachts Bezirksverwaltungs Lager Nr 4 naar mijn mening toch wel historisch belang.
Overigens houdt Auke van der Heide deze ontwikkelingen in Bergen op Zoom in de gaten op de webzijde van de Stichting Kunst in de Openbare Ruimte (Kidor):
http://www.kidor.nl:80/nieuws_detail.aspx?ID=64