zaterdag 20 september 2008

Bij de les
Dit is mijn vriend Ad Verbraak. Hij houdt me bij de les. Woensdag meldde ik dat Feyenoord bij mijn weten de enige club is die alle Europese finales die ze speelde ook won. Hij vraagt zich af of ik dat wel zo zeker mag denken te weten. En roept er zelfs twee voorbeelden bij. PSV en KV Mechelen. Nou speelde Malinois maar één Europese finale (die om de EC II, in 1988 gewonnen van Ajax dankzij een doelpunt van nota bene Rotterdammer Piet den Boer), maar het ís een 100%-score. Dat geldt dan ook voor Rode Ster Belgrado, dat in 1990-1991 de EC I wegkaapte voor de neus van Olympique Marseille. Wat onze Eindhovense vrienden betreft heeft hij natuurlijk overschot van gelijk: PSV veroverde in 1977-1978 ten koste van Bastia de EC III, en tien jaar later, met Benfica als slachtoffer, de EC I!
Overigens een mooie aanleiding om Het geheim van de breedlip weer eens onder de aandacht te brengen, het quizboek dat Ad en ik samen maakten:
http://www.artus.be/auteur.php?auteur=7