Staatsbedrijf het goedkoopst
In het Verenigd Koninkrijk is het een gruwel om per trein te reizen. Sinds de spoorwegen er geprivatiseerd zijn is het er een chaos. Wanneer je per trein van Ramsgate over Canterbury naar Rye gaat, een toch betrekkelijk geringe afstand, heb je al met driĆ© verschillende spoorwegmaatschappijen te maken. Hetzelfde maakte ik mee tussen London Saint-Pancras en Sheffield. Sommige maatschappijen (h)erkennen zelfs elkaars tickets niet. Op de ene lijn verplaats je je comfortabel, op de andere hotseknots je in aftandse wagons. Bovenop die ellende zijn er de prijzen. Een Open Standard Return London-Birmingham, een afstand van 186 kilometer, kost maar liefst 166 euro! Voor een vergelijkbare afstand in Nederland (Utrecht-Maastricht) betaal je € 47,20. In BelgiĆ« is het ’t best geregeld, ook qua prijs. Voor een zelfde afstand (Brugge-Namen) hoef je slechts € 36,80 uit je beurs te halen.
In het Verenigd Koninkrijk is het een gruwel om per trein te reizen. Sinds de spoorwegen er geprivatiseerd zijn is het er een chaos. Wanneer je per trein van Ramsgate over Canterbury naar Rye gaat, een toch betrekkelijk geringe afstand, heb je al met driĆ© verschillende spoorwegmaatschappijen te maken. Hetzelfde maakte ik mee tussen London Saint-Pancras en Sheffield. Sommige maatschappijen (h)erkennen zelfs elkaars tickets niet. Op de ene lijn verplaats je je comfortabel, op de andere hotseknots je in aftandse wagons. Bovenop die ellende zijn er de prijzen. Een Open Standard Return London-Birmingham, een afstand van 186 kilometer, kost maar liefst 166 euro! Voor een vergelijkbare afstand in Nederland (Utrecht-Maastricht) betaal je € 47,20. In BelgiĆ« is het ’t best geregeld, ook qua prijs. Voor een zelfde afstand (Brugge-Namen) hoef je slechts € 36,80 uit je beurs te halen.