vrijdag 25 juli 2008

De wolven in het bos
Amuseer me met Huilen met de wolven in het bos – Gemeenplaatsen van Léon Bloy (1846-1917). Daarin laat hij zijn licht schijnen over talloze stoplappen. Over de uitdrukking Parijs is niet in één dag gebouwd noteert hij: “Dat is mogelijk. Ik weet niet hoeveel dagen er nodig zijn om zo’n grote stad te bouwen, maar ik acht het heel waarschijnlijk dat het er meerdere geweest zijn. Daarbij komt dat het er niet in het minst toe doet.” Hè lekker, zo spits geformuleerd. Over Met vuur spelen: “Het boek Richteren vertelt dat Samson eens driehonderd vossen ving, aan de staart van elk van die dieren een fakkel bond en ze losliet in het koren van de Filistijnen. Zo speelde de verschrikkelijke nazireeër met vuur. Ik droom soms van een moderne Samson die driehonderd achterwerken van burgers in brand zou steken en hen zou loslaten tussen de anderen.” En over Een zachte dood sterven: “Ons beste woordenboek verzekert dat dit betekent: een natuurlijke dood sterven. Daar schiet je wat mee op! Dat impliceert dus gewoon dat er ook gevallen bestaan van bovennatuurlijke dood, maar het lijkt moeilijk om te preciseren welke dat zijn. Men sterft gewoonlijk aan een ziekte en zolang de betekenis van de woorden niet is afgeschaft zal ik blijven geloven dat iedere fysieke dood natuurlijk is. Cholera, gele koorts, beroerte, hondsdolheid en zonder uitzondering alle ziekten die de dood ten gevolge kunnen hebben zijn volledig natuurlijk. En ook als u door een autobus overreden wordt of als een schoorsteen op uw hoofd valt, is het natuurlijk dat de dood daarop volgt. Eveneens als u vergiftigd, doodgeschoten, doodgestoken, onthoofd wordt of verdrinkt. Ik kan het onmogelijk anders uitdrukken.” Ik hou van mensen als Bloy, die niks aannemen uit gemakzucht. Of omdat het zo hoort.