Leren leren
Volgens Peter Sloterdijk is onze cultuur in de afgelopen zestig jaar meer veranderd dan in de duizenden jaren daarvoor, en dat komt omdat we onze kennis niet meer doorgeven aan de volgende generatie: Alles wat we cultuur noemen, vindt haar weg in transmissie – het doorgeven van waarheid en kennis aan een nieuwe generatie. Dat is geen communicatie die horizontaal en symmetrisch is. Transmissie is verticaal en asymmetrisch. Maar wij kunnen niet meer doorgeven, omdat we geen zonen, dochters of leerlingen meer hebben. Zelfs kinderen zijn de klanten geworden van hun docenten. Ze eisen voor zichzelf het recht op om verveeld te zijn, en het recht om vermaakt te worden. We zijn nu allemaal wezen. Vaderloos. Het mooie van internet, bedenk ik me hierbij, is dat er een schat aan gegevens voor iedereen open ligt. Het nadeel is dat je wat je vindt zelf moet zien te interpreteren. Wellicht dat kinderen eerst moeten leren hóe te leren (dat ontbreekt er in mijn ogen meer en meer aan), en pas dan gaan surfen. Wat heeft het voor nut als je probleemloos feiten van het net kunt plukken, wanneer je oorzaken en gevolgen en dwarsverbanden niet kunt duiden of zelfs niet in de gaten hebt?
Volgens Peter Sloterdijk is onze cultuur in de afgelopen zestig jaar meer veranderd dan in de duizenden jaren daarvoor, en dat komt omdat we onze kennis niet meer doorgeven aan de volgende generatie: Alles wat we cultuur noemen, vindt haar weg in transmissie – het doorgeven van waarheid en kennis aan een nieuwe generatie. Dat is geen communicatie die horizontaal en symmetrisch is. Transmissie is verticaal en asymmetrisch. Maar wij kunnen niet meer doorgeven, omdat we geen zonen, dochters of leerlingen meer hebben. Zelfs kinderen zijn de klanten geworden van hun docenten. Ze eisen voor zichzelf het recht op om verveeld te zijn, en het recht om vermaakt te worden. We zijn nu allemaal wezen. Vaderloos. Het mooie van internet, bedenk ik me hierbij, is dat er een schat aan gegevens voor iedereen open ligt. Het nadeel is dat je wat je vindt zelf moet zien te interpreteren. Wellicht dat kinderen eerst moeten leren hóe te leren (dat ontbreekt er in mijn ogen meer en meer aan), en pas dan gaan surfen. Wat heeft het voor nut als je probleemloos feiten van het net kunt plukken, wanneer je oorzaken en gevolgen en dwarsverbanden niet kunt duiden of zelfs niet in de gaten hebt?