donderdag 12 juni 2008

Kerk krijgt nieuwe functie
Ach, de Heilig Hartkerk aan het Piusplein in mijn geboortestad Bergen op Zoom is straks geen kerk meer. Het gemeentebestuur wil er ‘een voorzieningencentrum voor de hele wijk’ van maken, ‘met een bundeling van wijkgebonden functies, met een focus op de allochtone mens’ [sic]. Ik weet ook wel dat de secularisering door blijft zetten, maar ik heb het hier toch een beetje moeilijk mee. In deze kerk heb ik mijn Eerste Heilige Communie gedaan, hier ontving ik van bisschop Hubertus Ernst het Vormsel, en we hebben er de uitvaartdienst van ons pa gehouden. Ik was er jaren misdienaar en acoliet. Las onlangs dat de pastoor uit die tijd, Van Oers, zeventig jaar priester was. En dat hij Stan heet. Hij is ondertussen 94. Brave, maar saaie zielenherder. Op bijgaande foto overhandigt hij in ‘zijn’ kerk de hostie aan mijn oma zaliger. Mijn opa loopt al weg, rechts nadert mijn Ome Ko. Wat ken ik dat interieur van die kerk toch goed. In 1963 was de Heilig Hartparochie, ik was er toen al misdienaar, de grootste parochie van het bisdom Breda….