vrijdag 30 mei 2008

Davids & Jacobs
Toen ik de dichtbundel Sorry dat ik het paard en de hond heb doodgeschoten van Adriaan Jaeggi weer eens ter hand nam viel daar een uitdraai van een mailtje uit. Het was me opgevallen dat hij een motto (bovenstaande tekst uit de strip De valstrik) abusievelijk aan een voetballer toeschreef in plaats van aan de grote Edgar P. Jacobs. Ik had hem ergens anders voor nodig, maar ik kon het niet laten in een ps’je te schrijven: “Waarschijnlijk maakte iemand u daar reeds op attent, maar mag ik er u voor een volgende druk (die ik u van harte gun) van Sorry dat ik het paard en de hond heb doodgeschoten op attenderen dat het bovenste van de motto’s in die bundel uit De valstrik van Edgar P. Jacobs komt? Edgar Davids is een voetballer met een rare bril op.” Zijn antwoord: “U was de eerste. U komt dus de eer toe mij een onaangenaam, zinkend gevoel in mijn maag bezorgd te hebben. Wat een blunder! En een herdruk van Het paard & de Hond zit er vooralsnog niet in. Ik hoop dat ik ooit de kans te krijgen om Edgar P. Jacobs recht te doen. De enige troost is dat Edgar Davids niet meegaat naar het WK.” Hetgeen ik een grappig slot vind.