donderdag 21 februari 2008

Wapens gevraagd
Voor het eerst sinds tijden weer eens naar wat speelgoed gekeken dat ik al mijn hele leven bewaar. Een houten hondje met pootjes aan wielen, een camion en een benzinepompje. Van Matchbox. Heb er als Bertie veel mee gespeeld. De laatste jaren amper meer. Maar: zou ik het wegdoen? Neen. Nooit. Bedacht zulks toen ik een mailtje kreeg van Benjamin Demeyere. Tot mijn grote vreugde (zijn exposities Neige en L’homme bijna invisible waren al pareltjes) heeft hij komende zomer in De Zwarte Panter weer een tentoonstelling. Met die uitstalling in het vooruitzicht stelt hij voor om samen onze planeet te ontwapenen. Hij vraagt iedere volwassene die nog in het bezit is van een speelgoedpistool of -revolver uit de kindertijd dat wapen aan hem af te staan. In ruil krijg je er van Benjamin een tekening van. Ik héb geen speelgoedhandvuurwapen meer, maar áls ik het nog zou hebben zou ik dat om sentimentele redenen toch niet wegdoen. Hoe zeer ik Benjamin en zijn prachtwerk ook waardeer. Maar wellicht is er onder u iemand die hem kan helpen (graag ook vermelding van ouderdom, en de stad waarin er mee gespeeld is): Benjamin Demeyere, Kistemaeckersstraat 30, 2140 Borgerhout, België.