zaterdag 9 februari 2008

King Crimson
In de tijd dat ik jong was werden nummers als Cat Food van groepen als King Crimson nog op single uitgebracht. Voor mijn jongere lezers: dat waren ronde schijfjes van vinyl die op een grammofoonspeler 45 rondjes per minuut draaiden, en op de voor- en de achterkant (in tegenstelling tot cd’s waren ze aan beide zijden afspeelbaar) één nummer bevatten. Herinnerde me plots dat ik indertijd dat plaatje had, toen ik daarstraks Discipline van King Crimson weer eens draaide. Cat Food is een pak ouder, en ineens realiseer ik me dat het dierlijke gitaargeluid van maestro Robert Fripp in Cat Food een enorme invloed moet hebben gehad op Adrian Belew, die later met Meester Fripp deel uit mocht maken van de King Crimson-bezetting die Discipline maakte. Met daarop onvergetelijke schoonheid als Frame By Frame, Matte Kudasai en – hierin hoor je Fripp’s invloed op Belew’s spel wellicht het duidelijkst –Elephant Talk. Op YouTube is een boeiend ilmpje te zien dat bij Cat Food werd gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=IWcpldl2L6I