zaterdag 20 oktober 2007

Phaalangst & Sokofouders
Als kleine jongen verbaasde het me dat je Philips mocht uitspreken als Filips en Sint-Joseph als Sint-Jozef, maar ophaalbrug niet als ofaalbrug en stripheld niet als strifeld. Uit die verbazing is een ongevaarlijke en voorts overigens nutteloze aberratie ontsproten: ik kan geen woord met daarin ph zien zonder die onmiddellijk als een f uit te spreken. Een en andere leverde reeds een aanzienlijke collectie op. Onder de hyperlink Sokofouders op www.bertbevers.com vind je Phaalangst & Sokofouders, mijn verzameling woorden waarin de ph ook uitgesproken zou moeten mogen worden als een f. Ik denk dat ik ze allemaal wel zo’n beetje heb. Het zijn er 280. Soms maakt mijn hart een vreugdesprongetje. Zoals toen ik in de (overigens bijzonder lezenswaardige en van liefde voor woorden getuigende) bundel Met de plezierboot mee van Mark Van Tongele in het gedicht Nou denk jij: Natuurlijk, die vent is gek in regel 5 stuitte op het woord sleephopperzuiger. Maar zelfs dát bleek ik reeds te hebben….