maandag 15 oktober 2007

De raadselen van de achternamen
Zitten bladeren in Het raadsel van Atlantis, een van de betere avonturen van Blake en Mortimer. Knap getekend. Vandaag viel me wel voor het eerst iets raars op. Blake, wat is er? vraagt Philip Mortimer op zeker moment. En wat later roept Francis Blake Mortimer! Help! Dat is toch eigenlijk niet logisch tussen twee kameraden? Francis Blake en Philip Mortimer zijn al jarenlang boezemvrienden, delen zelfs een appartement in hartje Londen, en beleefden gezamenlijk verschillende heftige avonturen. Houd vast, Blake! Dat klinkt toch merkwaardig? Of Zonder jou ware ik beslist verdronken, Mortimer. Als je elkaar zo goed kent dan gebruik je toch elkaars vóórnaam? Houd vast, Francis! En Zonder jou ware ik beslist verdronken, Philip. Of zouden ze aan tafel vragen Wil je de boter eens doorgeven, Blake? Of Zeg Mortimer, smaakt jou de leverpastei ook zo goed? Tot hiertoe een bisnummer, want dit bericht postte ik eerder op 20 juli. Mijn zwager Chris opperde naar aanleiding ervan dat een en ander zou komen omdat het militairen betreft. Blake is weliswaar kapitein (zou hij ondertussen niet eens bevorderd moeten worden trouwens?), maar Mortimer is wetenschapper, natuurkundige meer bepaald. Ondertussen is het mijn goede vriend Ad Verbraak opgevallen dat mijn bezwaren ter redactie blijkbaar sedert geruime tijd bekend waren. Ten bewijze stuurde hij een scan mee uit de editie die hij in de kast heeft....