vrijdag 5 oktober 2007

Bergen op Zoom
Lang geleden is het niet dat onder de dikke boom aan het Gouvernementsplein in geboortestad Bergen op Zoom mijn gedicht Dikke boom werd onthuld. Vijf jaar, bijna zes. Maar als je kijkt naar de politieke vluchtigheid dan lijkt het veel langer geleden. Van de mensen op bijgaande videostill van de onthulling is bijna niemand meer actief in de functie die hij op dat ogenblik uitoefende. Stefan Vermeulen is geen wethouder meer en wat wel weet ik niet, burgemeester Peter van der Velden is nog wel burgemeester maar niet meer van Bergen op Zoom maar van Breda, Prins Wannes II Bas van Oevelen is geen ’òòg’eid meer maar bobo in de Stichting Vastenavend, ik schrijf nog gedichten, wethouder Giel Jansen is geen wethouder meer maar burgemeester van Cromstrijen, wethouder Piet van den Kieboom is geen wethouder meer en wat wel weet ik niet en gemeentesecretaris Peter Thomassen is met pensioen. Wat ons zonder twijfel allemaal zal overleven is het gedicht, want in roestvrij staal. Vanmorgen vroeg belde mijn broer Peter me vanuit Middelburg, waar hij me zojuist was tegengekomen in De Volkskrant. Columnist Martin Bril schetst een aardige impressie van het Jubelstadje aan de Schelde. Plataan en gedicht waren hem ook opgevallen (al moet het natuurlijk zijn van den domme):

http://www.martinbril.nl/archief/2007/10/bergen_op_zoom.html