donderdag 11 oktober 2007

11 oktober 1967
In een bric-à-brac-winkel een beeldschone rode Britse agenda uit 1967 gevonden. Volledig ongebruikt, alsof 1967 nog beginnen moet. Een diary mét leeslintje. Goh, veertig jaar geleden. Ik ben twaalf. Mijn haar durf ik nog niet echt lang te laten groeien, maar ik draag geen korte broeken meer. Het is druk, want Mariamaand. Als acoliet dien ik ’s morgens om zeven uur de ochtendmis, en twaalf uur later de laudes vespertinae, het lof. Overdag zit ik met graagte kennis op te doen op dat prachtige Rooms-Katholiek Gymnasium Juvenaat Heilig Hart aan de Antwerpsestraatweg 125 in Bergen op Zoom. Daar krijgen we Engels van pater Knirim. Die is zo goed als doof. Er is speciaal voor hem een lokaal gebouwd waarin wij op onze lessenaar allemaal een microfoon hebben, en hij ons via zijn koptelefoon (Een germanisme pater, ik weet het….) kan horen. In zijn vrije tijd fotografeert hij graag. Onderstaande opname van klas 1a is door hem gemaakt. Excerpt From A Teenage Opera (beter bekend als Grocer Jack) van Keith West staat op nummer 1. Het zal zijn enige hit blijven. Ook Homburg van Procol Harum is een populair nummer. Ik moet er geregeld het woordenboek bij pakken, maar mijn kennis van het Engels gaat er door dit soort liedjes met sprongen op vooruit. Your multilingual business friend / Has packed her bags and fled / Leaving only ash-filled ashtrays /And the lipsticked unmade bed is echt wel iets moeilijker dan de tekst van Waarom heb jij mij laten staan van De Heikrekels. Volgens mij is het in dit door commerciële belangen beheerst tijdsgewricht niet meer mogelijk om een nummer 1-hit te scoren met een refrein als dat van Homburg: Your trouser cuffs are dirty / And your shoes are laced up wrong / You’d better take off your homburg / cos your overcoat is too long. Om kort te gaan: móóie lege agenda. 11 oktober 2007 is het ondertussen. Ik ben nu een jaar ouder dan mijn vader veertig jaar geleden was.