donderdag 12 juli 2007

Nu heeft de Art Mix Gallery (tot 26 augustus) schilderijen van Pieter Knorr en een grotere keuze van Akinori Miura in huis. Over de olieverfschilderijen van Knorr (1950), die zowel op linnen als paneel werkt, lijkt een aangename waas te hangen. De kleuren zijn mooi flou. Knorr is gebiologeerd door de dood. Zo zijn er onder meer een Dood lam, het Veulen van Aaike en kadavers van een bunzing, een das en een krakeend te zien. Genadeloos geregistreerd. Bij het aanschouwen van zijn werk móet je er welhaast aan denken dat de Franse term voor stilleven nature morte is. Het is bijna schrikken bij het portret van een levende: dat van Martinus de Groot, die in al zijn kwetsbaarheid de vader op leeftijd van iedereen lijkt te zijn. Miura (1953) heeft een beangstigend talent om de werkelijkheid quasi fotografisch weer te geven. Zijn onderwerpen? Botten, kersen, matsutake, zalm. Mensen soms. Ik kende zijn werk al van de groepstentoonstelling. Het is goed dat de galerie hem nu meer ruimte schenkt. Bijzonder knap zijn Miura’s werken in Chinese inkt, potlood en zilverstift. Daarvan was in Hedendaags realisme bijvoorbeeld The Ship, een witte doek waaronder een jong mens schuilt (hierboven afgebeeld) ook al te zien. Zijn portretten zijn griezelig perfect. Ook hier af en toe die twijfel: is dit een stilléven of een nature mórte? Slaapt dat meisje, of is het dood? Is dat een laken, of een lijkwade? Wie het hedendaags realisme een warm hart toedraagt weet waar hij moet zijn: de Art Mix Gallery (http://www.artmixgallery.be/) is te vinden in hartje Antwerpen, aan de Mechelsesteenweg 16. De moeite van het bezoeken dubbel en dwars waard!