Met twee maten meten
In De sleutel tot de Bijbel van J.R. Porter een aantal fraaie staaltjes gelezen van hoe je taal aan kunt wenden naargelang het je uitkomt. Zo staat bijvoorbeeld in het lemma over Samson dat deze God vraagt hem een laatste overwinning te gunnen, zijn kracht terugkrijgt en de twee pilaren van de Filistijnse tempel omver duwt tengevolge waarvan iedereen daarbinnen inclusief hijzelf gedood wordt. We kennen het verhaal. Porter rept van ‘deze heldhaftige zelfmoord’. Wanneer een hedendaagse Filistijn, een Palestijn, hetzelfde doet is het plotsklaps een zelfmoordterrorist. En in het hoofdstuk over Saul stelt hij dat die, als drie van zijn zonen in de strijd tegen de Filistijnen zijn omgekomen en alles uiteindelijk verloren is, sterft ‘op de kenmerkende manier van een held door zelfmoord te plegen’. Waarom wordt van iemand als Hitler dan toch gezegd dat hij op laffe wijze verkoos zelf een einde aan zijn leven te maken?
In De sleutel tot de Bijbel van J.R. Porter een aantal fraaie staaltjes gelezen van hoe je taal aan kunt wenden naargelang het je uitkomt. Zo staat bijvoorbeeld in het lemma over Samson dat deze God vraagt hem een laatste overwinning te gunnen, zijn kracht terugkrijgt en de twee pilaren van de Filistijnse tempel omver duwt tengevolge waarvan iedereen daarbinnen inclusief hijzelf gedood wordt. We kennen het verhaal. Porter rept van ‘deze heldhaftige zelfmoord’. Wanneer een hedendaagse Filistijn, een Palestijn, hetzelfde doet is het plotsklaps een zelfmoordterrorist. En in het hoofdstuk over Saul stelt hij dat die, als drie van zijn zonen in de strijd tegen de Filistijnen zijn omgekomen en alles uiteindelijk verloren is, sterft ‘op de kenmerkende manier van een held door zelfmoord te plegen’. Waarom wordt van iemand als Hitler dan toch gezegd dat hij op laffe wijze verkoos zelf een einde aan zijn leven te maken?