donderdag 12 juli 2007

Antwerpse galerie geeft hedendaags realisme ruim baan
Jarenlang werd realistische kunst met een scheef oog bekeken. Vakmanschap werd ondergeschikt geacht aan De Idee. Maar sinds een poos is er een kentering gaande. Herman Gordijn, Henk Helmantel, Diederik Kraaijpoel en Olga Wiese maakten naam met werk dat eerst en vooral knap was geschilderd. En Marlene Dumas heeft een belangrijke rol gespeeld in de herwaardering van de schĂ­lderkunst. Ook het oeuvre van de recentelijk zo succesvolle Luc Tuymans kun je bezwaarlijk abstract noemen. In Antwerpen heeft de Art Mix Gallery van Paul Fantin (die in zijn vorige galerie iets verderop al mooie presentaties had met werk van onder meer Teresa Zamora) sinds enige tijd structureel aandacht voor, ik zal de titel van de vorige tentoonstelling aanhalen, Hedendaags realisme. Dat hier belangstelling voor bestaat moge wel blijken uit het gegeven dat Hedendaags realisme (waarvan een fraaie catalogus beschikbaar is) wegens enorme belangstelling moest worden verlengd. Op deze groepsuitstalling bracht Fantin werk van Jef Diels, Charles Donker, Peter Durieux, Henk Helmantel, Akinori Miura, Renaat Veris en Eric De Vree.