dinsdag 10 juli 2007

Afscheid van wereldwonderen
Ik lees graag encyclopedisch. Al sinds ik als jongetje inplakplaatjes spaarde voor de Blue Band-encyclopedie Ik weet het. Die ken ik nog steeds bijna uit mijn hoofd. Bij verschillende onderwerpen plopt, als ik iets wil visualiseren, éérst de Ik weet het-illustratie naar boven. Bij de hangende tuinen van Semiramis in Babylon bovenstaand plaatje bijvoorbeeld, en bij het Mausoleum te Halicarnassus (de geboorteplaats van Herodotus!) het onderstaande. Nog immer kon/kan ik die twee moeiteloos aanvullen met de pyramide van Cheops, de tempel van Diana in Ephese, de colossus van Rhodos, het beeld van Zeus te Olympia en de vuurtoren van Pharus. Ik heb dan ook à contrecoeur kennis genomen van de uitverkiezing van de Nieuwe Zeven Wereldwonderen. Dat wordt studeren eer ik de Echte Zeven Wereldwonderen in mijn systeem heb vervangen door de Grote Muur in China, de Petra-site in Jordanië, het standbeeld Christus de Verlosser in Rio de Janeiro, de Inca-ruïnes van Machu Picchu in Peru, de oude Maya-site van Chichen-Itza, het Colosseum in Rome en het Mausoleum van de Taj Mahal. Wat was er nou eigenlijk helemaal mis met de Eerste Zeven Wereldwonderen, behalve dan dat ze op de pyramide van Cheops na niet meer bestonden?