dinsdag 29 december 2009


Op een rommelmarkt in Zaal Bart in Merksem, in de schaduw van de Sint-Bartholomaeuskerk, deed ik een verbijsterende ontdekking. Ik kocht me voor één euro de Geïllustreerde Familie Encyclopedie. Dat blijkt een Vlaamse versie van Ik weet het, met ándere trefwoorden, een afwijkend aantal bladzijden en niet alleen dezelfde plaatjes als die ik voor Ik weet het spaarde maar….méér! Endossement, indossement of indosso is bijvoorbeeld in Ik weet het geen lemma. Ander verschil, er een willekeurige bladzijde bij nemend: in Ik weet het wordt Hiëroglyphen gevolgd door Hildebrand, Himalaja, Hindoeïsme, Hippocrates, Hirohito, Hirosjima en Hitler om over te gaan op Hobo. In de Geïllustreerde Familie Encyclopedie staan tussen Hiëroglyphen en Hobo Himalaya (hier met ypsilon), Hindoestani, Hippodroom en Histologie. Geen Hirohito, Hirosjima en Hitler dus.