dinsdag 29 december 2009


Hee, wacht eens even: op deze bladzijde van Ik weet het plakte ik ooit twee plaatjes (Herten: Eland en Himalaja: Mount Everest) in die niét in de Geïllustreerde Familie Encyclopedie staan. Dus mensen die met laatstgenoemd boek opgroeiden moeten ook een schokeffectje krijgen als ze voor het eerst met Ik weet het worden geconfronteerd. Ik dacht dat ik me tekort gedaan moest voelen, maar er zijn indertijd door Familia (bij wie je in Vlaanderen de plaatjes kon sparen) andere accenten gelegd. Laat onverlet dat de Vlaamse jeugd indertijd méér plaatjes kon inplakken. Ik herken ook uit duizenden portretten dat van Pestalozzi. Pestalozzi, Johann Heinrich, was een Zwitsers opvoedkundige, die zeer belangrijk werk heeft gedaan voor de ontwikkeling van het volksonderwijs, waarvoor hij verschillende nieuwe onderwijsmethoden bedacht. Hij heeft vooral de nadruk gelegd op de behoefte aan aanschouwelijkheid. In 1827 is hij gestorven, 81 jaar oud. Tot mijn stomme verbazing staat in de Geïllustreerde Familie Encyclopedie het portret van Pestalozzi niet bij Pestalozzi (die hier trouwens Henri heet), maar als voorbeeld bij het lemma…. Kopergravure! Hier zal ik nog veel tussen gaan zitten vergelijken….