dinsdag 9 maart 2010

Het is niet de enige....


In Pisa staat een scheve toren. Op de een of andere manier is dat bouwsel wereldberoemd geworden, en heel veel mensen nemen aan dat zulks gebeurde omdat het heel bijzonder is dat een toren scheef gaat staan. Dat dacht ik ook altijd, totdat ik de vlakte van de Po doorkruiste. Er zijn daar namelijk - klaarblijkelijk is de grond er te zacht om torens lange tijd in de juiste positie te kunnen blijven torsen - maar zát scheve torens en torentjes. Bij het aanschouwen van het eerste exemplaar dacht ik nog van 'Hé, Pisa is niet de enige plaats met een scheve toren' maar toen ik er steeds meer bemerkte (vergeet uiteraard de Due Torre in Bologna niet, die staan ook niet bepaald kaarsrecht) vroeg ik me veeleer af waarom juist die éne toch zo befaamd is geworden....