donderdag 15 oktober 2009

Nat of elektrisch (5)

Mijn zwager Chris begon elektrisch, stapte omwille van de daardoor toch gladdere huid over op nat scheren maar combineert voortaan the best of both worlds: "Tegenwoordig zijn er ook elektrische scheerapparaten die je moet opladen en onder de douche kunt gebruiken om te scheren, heb er dus erg in dat er geen verschil meer zit tussen nat en droog scheren." Dát wist ik niet. Ik zou het ook niet durven proberen omdat mij door mijn vader zaliger (doordeweeks elektrisch, in het weekeinde nat!) altijd geleerd is dat elektriciteit en water geen fijne combinatie vormen. Mijn vraag herinnerde Hans Mellendijk, die in de dagelijkse praktijk geen tijd vindt voor het feitelijk toch frisser natte rasieren, dat hij zowel horloge als scheerapparaat van zijn opa kreeg: "Horloge en inderdaad, ik was het vergeten, 'n eenkopper Philishave." Hij groet leuk met 'Scheer je weg!' Zelf ben ik bijzonder tevreden over de Wilkinson Sword Quattro maar Ron Scherpenisse (foto boven) kan met de helft toe: "Ik geef de voorkeur aan een houdertje met twee mesjes erin. De nieuwste modellen hebben vaak drie of vier mesjes, iets wat me net iets te veel is. Het eerste mesje tilt de stoppel op, het tweede mesje snijdt hem af, het derde fileert de huid vakkundig en het laatste mesje verwijdert het complete haarzakje. Twee mesjes is dus meer dan genoeg voor mij!"