zaterdag 1 augustus 2009

Afscheid van Marcel van Maele

Het was vanmorgen druk op Schoonselhof. Zowat heel artistiek en literair Antwerpen kwam er afscheid nemen van de vorige week overleden Marcel van Maele. Er werden woorden van vaarwel gesproken door onder meer Roger M.J. De Neef, Vera Alexander Beerten, Adriaan Raemdonck en Lucienne Stassaert. Ik begroette Gerd Segers, Frank De Vos, Peter Holvoet-Hanssen, Rudy Witse en Tony Rombouts. In het publiek voorts onder meer Maris Bayar, Walter De Buck, Henri-Floris Jespers, Adriaan De Roover en Jan Vanriet.
Uit de cyclus Rood & groen, uit 1957 (opgenomen in Gedichten 1956-1970) van Marcel van Maele:

Nacht:
uw warme handen rusten op de ruiten van mijn ziel.

Het land de wortels het nieuwe leven
de eeuwigheid zijn puntig en ik zo leeg.

Wij zullen nooit de klaagmuur slopen
maar ik zeg: 'Ik ben een kind dat huizen bouwt'
en zeg: 'Ik herbegin'.