donderdag 30 juli 2009

Een heerlijk boek

Werkelijk zalige lectuur biedt Langs het tuinpad van Beverley Nichols, een Engelse heer van stand die beschrijft hoe hij de tuin van zijn buitenhuis in Huntingdonshire geheel naar eigen inzicht inricht. Die woning verwierf hij zich, in de dertiger jaren van de vorige eeuw, trouwens op niet alledaagse wijze: "Ik kocht mijn buitenhuis door om middernacht een telegram te zenden naar Timboektoe. Ik bevond mij aan boord van de Mauretania en er stond een flinke storm. Het klinkt een beetje banaal maar waar. De boot stampte en slingerde, en ik bestudeerde aandachtig de krant." En daarin las Nichols dat een cottage in the country waaraan hij mooie herinneringen had te koop stond. Ik steek er veel uit op, ook voor onze eigen balkontuin. Wat je zoal moet zaaien om ook in putteke winter bloemen te hebben. Heb al een briefje waarop genoteerd staat wat we ons zoal aan moeten schaffen straks: acacia bayleyama, chimonanthus flagrans, hamamelis mollis, mimosa en winterakoniet bijvoorbeeld!