vrijdag 1 mei 2009

Belangrijkste exporteur

Als men mij gevraagd zou hebben van welk product België de belangrijkste exporteur is zou ik na enig piekeren in eerste instantie chocolade zeggen. Dan zou ik aan wapens denken, en even twijfelen over bier. Maar: men vroeg het mij niet. Lees dat België 's werelds belangrijkste...perenexporteur is. En dát zou ik niet gedacht hebben. Andere belangrijke perenexporteurs zijn onder meer véél grotere landen als Argentinië, China en Zuid-Afrika. Dat er in een klein landje als dit zoveel peren worden gekweekt (voor het eerst was de oppervlakte van perenboomgaarden hier vorig jaar groter dan die van de appelboomgaarden) verbaast me. De fruittelers verkochten vorig jaar wereldwijd voor $ 256.000.000 peren aan het buitenland, meer dan welk ander land ook....