maandag 27 oktober 2008

Leopoldplaats verdwijnpunt
Vrijwel iedere keer als ik de deur uitga staat er wel iemand enigszins gecrispeerd op een hoek op een plattegrond te turen. Ik snap dat wel want de situatie is niet diafaan. De Leopoldplaats hier is immers een heus ‘verdwijnpunt’. Ik kan me nog goed voor de geest halen hoe wij hier eind van de vorige eeuw verzeild raakten (we wisten toen nog niet dat we ons zo dicht bij ons toekomstige appartement bevonden), en ons afvroegen in welk stuk van de stad we nóu toch in vredesnaam beland waren. Ik kan me dus goed voorstellen dat bezoekers hier verdwalen. Het is ook een merkwaardige plek in het centrum, want er is hier geen enkel zicht op visuele oriëntatiepunten als Antwerp Tower, Boerentoren, Onze Lieve Vrouwekathedraal of politietoren en je kunt vanaf de Leopoldplaats niet minder dan zéven straten in: Bourlastraat, Mechelsesteenweg, Begijnenvest, Schermersstraat, Sint-Jorispoort, Leopoldstraat en Tabakvest. Je zou van minder in verwarring raken!