maandag 3 maart 2008

Tramway d’Anvers
Graag en regelmatig loop ik kerken binnen. Ik vind die op hun mooist als het er halfduister is, en er geen volk loopt. Dat vond ik als jongetje al, toen ik misdienaar was. Vandaag, op de feestdag van de Heilige Kunegonde, passeerde ik een biechtstoel met mooi houtsnijwerk. Mooi sacrament, de biecht. Dat hebben we als katholieken toch maar mooi voor op protestanten. Je kunt je zonden van je afwerpen wanneer je maar wilt. Er wordt alleen niet zo veel meer gebiecht, is mijn idee. Volgens mij was ik de eerste in decennia die deze biechtstoel binnenging. Wat een muffige bende was het me daar! Ik trof er nog een cingulum en manipel in die daar volgens mij weg waren gehangen in 1958. Of misschien nog wel vroeger. Want in een bakje naast de zetel van de priester vond ik, onder een werkelijk dúimdikke laag stof, roestige punaises en….een ticket van de Tramways d’Anvers. Dat is een verre, verre voorloper van De Lijn. Op aanvraag vertoonen! Half verbrost, gescheurd, maar herkenbaar. Een museumstukje volgens mij. Misschien, gelet op de oo, wel van voor de oorlog….