dinsdag 4 maart 2008

Pata pata
In november 1967, ik was pas dertien geworden en luisterde nog wekelijks naar de hitparade, kwam er een merkwaardig nummer de Top Veertig binnen: Pata pata van ene Miriam Makeba. Het liedje kwam tot nummer 11, en is haar enige hit gebleven. Ik verstond er niets van maar ik schalde Pata pata indertijd luidkeels mee. Lees, bladerend door een recent nummer van De Brakke Hond, de rubriek Glimpen van die veelzijdige Paul Claes. Die zong in zijn jonge jaren ongetwijfeld ook mee met Miriam Makeba, want hij noteert dat hij in het slangwoordenboek van Jonathon [sic] Green ontdekte dat in het Xhosa (een Bantoetaal, het is de moedertaal van Nelson Mandela) pata pata – die Miriam Makeba toch – neuken betekent. Ik wist nog niet eens wat dat was toen ik het nummer zo frank en vrij uit volle borst meezong….

http://www.youtube.com/watch?v=e-VrfadKbco