woensdag 9 januari 2008

Jeugdsentiment
Gisteravond Help! weer eens bekeken. Wat is dat, net als A Hard Day’s Night, ook anno 2008 eigenlijk toch nog een frisse, léuke film. Vergeleken met al die cinematografische brol waarin Elvis en Cliff indertijd om louter commerciële redenen moesten figureren zijn deze films met The Beatles nog steeds de moeite waard. Volgens mij zelfs ook voor Moderne Jongeren die The Fab Four niet kennen (Zouden die bestaan?). Hoe de perspectieven verschuiven naarmate je ouder wordt: in 1965 waren The Beatles Grote Jongens, terwijl ik nu denk "Ach gut, wat een mannekes...." Een detail dat me vroeger ontging: in het begin plukt John Lennon iets te lezen uit de boekenkast. Wat? Zijn eigen boek A Spaniard In The Works! Hetgeen me de bibliotheek in deed lopen, waar ik die uitgave zelf heb! First published June 1965, Reprinted July, Reprinted August, Reprinted September 1965 – Ik heb een exemplaar van de 4de druk! Noteerde ook een snedige opmerking van Leo McKern, die wonderwel past bij de huidige politieke situatie in België: I’m sure we can agree to differ. En wat blijft hun muziek toch briljant. Ze moesten Rubber Soul nog maken, en hun pièces de resistance (maar liefst 2 ja!) Revolver en The Beatles moesten ook nog geconcipieerd worden. Maar de nummers in Help! waren toen al en zijn nog steeds Pure Pop. Kijk maar naar You’re Gonna Lose That Girl (wat zit Ringo daar lekker smakelijk te roken, en wat spéélt George een héérlijk solootje op die Rickenbacker):

http://www.youtube.com/watch?v=qeNDHSlPhoY