maandag 31 december 2007

Pipo wees
Het heeft tot diep in mijn volwassenheid geduurd vooraleer ik besefte dat Dikke Deur, de baas van Pipo de Clown, een verbastering was van directeur. Dezer dagen overleed Wim Meuldijk, de bedenker van Pipo. Je hebt zo van die mensen waarvan je denkt dat ze al lang dood wáren. Zoals Richard Widmark, die deze week tot mijn verbazing gewoon nog jarig was: hij werd 93 (hetgeen hem overigens van harte gegund weze). Ook van Meuldijk nam ik aan dat hij er al lang niet meer was. Waarschijnlijk omdat je zijn creatie al zo lang kent. Ik moest ineens denken aan de zigeuner Felicio die in de maanraket, waarin Pipo en zijn vrienden om redenen die mij nu niet meer helder zijn terecht zijn gekomen, op de rode knop met een S drukt waardoor het gezelschap de lucht in gaat. Hij wist niet dat die S voor Start stond, maar meende dat het 't symbool betrof voor zijn geliefde Soep met sliertjes. Wat een mens zo al niet te binnen schiet bij het lezen van een overlijdensbericht. Dus Pipo is wees. Ik gebruikte hem ooit in een tekening. Die ik hier nog maar eens plaats….