zaterdag 1 december 2007

Pierre Kemp † 1.12.1967
Vandaag is het exact veertig jaar geleden dat Pierre Kemp overleed. Om even stil te staan bij het oeuvre dat deze sympathieke Limburgse bard naliet een vers uit zijn bundel Engelse verfdoos uit 1956, die ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van de dichter verscheen in een eerste oplage van 750 genummerde exemplaren. Ik ben de gelukkige eigenaar van nummer 422.

Primrose Yellow

Er zijn bloemen, die alles weten
van sleuteltjes. Daar moet ik naar toe.
Ik mag mijn boodschap niet vergeten
en herhaal ze, gelijk ik nu doe.
Sleuteltjes, mijn ogen willen,
hoe oud ook, terug naar hun jeugd
om een geel verlangen te stillen,
dat op kleuterniveau verheugt.
Dan durf ik weer jongensstouter staren,
niet al te on-opgetogen oud,
naar het Groot Blauw, door de Zon bevaren,
waar ik zo kinderlijk veel van houd.