zondag 16 september 2007

Zo leer je vogels kennen
‘Gemiddeld drie en twintig gram weegt een Witte Kwikstaart. Dat wil zeggen, dat we hem per brief dus juist niet meer met een postzegel van twaalf cent zouden kunnen versturen.’ Zo begint het lemma over dit mooie vogeltje, eind jaren vijftig verschenen in Zo leer je vogels kennen. Als kind spaarde ik de plaatjes die je moest inplakken in deze uitgave van Riz La + (u weet dat u dit niet moet uitspreken als Rizla Plus maar als Riz La Croix, de naam van de firma die het vloeipapier vervaardigt?). In de loop der jaren raakte ik dat boekje kwijt, en nu vond ik het terug. Voor een euro. Helemaal compleet: álle plaatjes zitten er nog in! De aanhef van deze notitie, die ik me trouwens nog uitstekend kon herinneren, doet me aan een grapje van Bette Midler denken. Die stond eens op een podium, met een heftig decolleté waar haar imposante borsten uit púilden. Midler: “You would like to know what they weigh, don’t you? I wont’t tell you. All I wanna tell you is that it would cost $ 29,75 to send them to Des Moines, Iowa....”