maandag 17 september 2007

Poëtische natuurbescherming
Ik ben geen dendroloog. Ik verleende mijn poëtische medewerking aan de bloemlezing Kastanjegedichten, die Nanne Nauta samenstelde in een poging iets te doen tegen de oprukkende mineermot die de kastanjes kaalvreet zonder dat hij een natuurlijke vijand te duchten heeft. Dat wel. En ik schreef het gedicht Dikke boom bij de imposante platanus x acerifolia op het Gouvernementsplein in mijn geboortestad. En daarmee heb ik aan natuurbescherming gedaan! Al surfend kwam ik op de webstek van Cultureel Brabant namelijk de interessante reeks Bijzondere Brabantse bomen van Han van Meegeren tegen. En volgens Han hoeft niemand voortaan bang te zijn dat een overheid een vinger naar de boom in kwestie uitsteekt, want: “Je kunt geen boom kappen waar een dichter zijn loflied op geuit heeft.” Het is maar dat u het weet…

http://www.cubra.nl/bomen/boomvandeweek/bergenopzoombertbeversplataan/bergenopzoombertbeversboom.htm